Försäljningsvillkor

Parterna
Säljare: Elysian AS

Kontaktadress: Odins vei 21, 1463 Fjellhamar, NORWAY

E-post: kundservice@aquadent.se

Organisationsnummer: 932 148 781 (NO)

Köparen är den person som gör beställningen.

Beställning
När köparen har slutfört beställningen skickas en orderbekräftelse till köparens e-postadress. I bekräftelsen kan köparen hitta information om produkt(er), pris, betalningsmetod och leveransadress.

Om det finns några fel i orderbekräftelsen ska köparen kontakta säljaren.

Leverans
Säljarens standard leveranstid är 7–9 arbetsdagar. Om produkterna har en stor efterfrågan kan längre leveranstid förekomma. Fraktkostnad och aktuell leveranstid anges i kassan under "Fraktmetod" samt i orderbekräftelsen.

Kunden ansvarar själv för att hämta varan på eventuellt postkontor, och om varan inte hämtas inom tidsramen tillkommer en returavgift motsvarande våra kostnader för returhanteringen att appliceras. Från och med den 1 juli 2024 är denna returavgift satt till 110 SEK per order och beloppet debiteras från din återbetalning. Det är även kundens ansvar att efterlysa varan om den inte mottagits inom den förväntade leveranstiden.

Kunden ansvarar också för att ange korrekt leveransadress och står för kostnaden för returfrakten om varan returneras till oss på grund av felaktig eller ofullständig adress.

Vid försenad leverans (utan att säljaren har informerat om längre leveranstid) bör köparen kontakta kundservice@aquadent.se för en lösning.

Priser
Priserna som anges i nätbutiken är i svenska kronor (SEK).

Uppgifter om de totala kostnaderna köparen ska betala, inklusive produkt(er) och leveranskostnad, anges i beställningsinformationen innan beställningen genomförs.

Undersökning av varan
När köparen tar emot varan rekommenderas det att han eller hon i rimlig utsträckning undersöker att den överensstämmer med beställningen, om den har skadats under transporten eller om den har övriga defekter. Om varan inte överensstämmer med beställningen eller har defekter måste köparen meddela säljaren genom reklamation.

Ångerrätt
Köparen kan ångra köpet av varan enligt ångerrätt lagens bestämmelser. Ångerrätt innebär att köparen utan anledning kan returnera varan till säljaren även om det inte är något fel på den och även om den inte är levererad. Köparen måste meddela säljaren om nyttjandet av ångerrätten inom 14 dagar efter att varan har mottagits. För att ångerrätten ska vara giltig måste varan returneras i samma skick som kunden mottog den, och inom rimlig tid. Kunden ansvarar för risken vid returtransport och måste stå för eventuella kostnader i samband med returen.

Meddelandet från köparen till säljaren om nyttjandet av ångerrätten bör av bevisning skäl vara skriftligt och skickas till kundservice@aquadent.se.

Vid nyttjande av ångerrätten måste varan returneras till säljaren inom rimlig tid. Säljaren är skyldig att återbetala hela köpesumman till köparen inom 14 dagar från det att säljaren mottagit varan. Säljaren får inte ta ut några avgifter för köparens användning av ångerrätten. Köparen har rätt att undersöka produkten innan han eller hon ångrar köpet.

Defekt vara – köparens rättigheter och reklamationsfrist
Om det föreligger ett fel på varan måste köparen inom rimlig tid efter att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts meddela säljaren om att han eller hon vill åberopa felet. Köparen ska reklamera i tid om det sker inom 2 månader från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Reklamation kan ske senast två år efter att köparen mottagit varan. Om varan eller delar av den är tänkta att hålla betydligt längre än två år, är reklamationsfristen fem år.

Om varan har en defekt och detta inte beror på köparen eller förhållanden på köparens sida kan köparen, enligt reglerna i konsumentköplagen kapitel 6, hålla inne betalningen, välja mellan rättelse eller omleverans, kräva prisavdrag, häva avtalet och/eller kräva ersättning från säljaren.

Reklamation till säljaren bör ske skriftligt.

Rättelse eller omleverans
Köparen kan välja mellan att kräva rättelse av felet eller leverans av en motsvarande vara. Säljaren kan dock motsätta sig köparens krav om genomförandet av kravet är omöjligt eller orsakar säljaren orimliga kostnader. Rättelse eller omleverans ska ske inom rimlig tid. Säljaren har som huvudregel inte rätt att göra mer än två avhjälpningsförsök för samma defekt.

Prisavdrag
Köparen kan kräva ett lämpligt prisavdrag om varan inte rättas eller omleverans. Detta innebär att förhållandet mellan nedsatt och avtalat pris motsvarar förhållandet mellan varans värde i bristfälligt och avtalsenligt skick. Om särskilda skäl talar för det kan prisavdraget istället motsvara bristens betydelse för köparen.

Hävning
Om varan inte rättas eller omleverans kan köparen också häva köpet när bristen inte är oväsentlig.

Återbetalning
Vid återbetalning av belopp efter att en beställning har annullerats, eller vid nyttjande av ångerrätten, kommer återbetalningen att ske först när:

Beloppet har registrerats på vårt konto, eller
Produkten har mottagits i retur i samma skick som vi skickade den.

Om varan är utskickad och/eller levererad kommer fraktkostnaden inte att återbetalas om det inte är fel på produkten eller om den är felaktigt levererad.

Tvistlösning
Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Köparen kan kontakta Konsumentverket för att få hjälp i en eventuell tvist med säljaren. Om en lösning inte nås efter medling hos Konsumentverket kan parterna skriftligen begära att Konsumentverket för ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN beslut är bindande fyra veckor efter delgivning. Innan beslutet vinner laga kraft kan parterna, genom att lämna in en stämning till ARN, överklaga beslutet till tingsrätten.

Personuppgifter
Om köparen inte samtycker till annat får säljaren endast samla in och lagra personuppgifter som är nödvändiga för att säljaren ska kunna fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet. Köparens personuppgifter får endast lämnas ut till tredje part om det är nödvändigt för att säljaren ska kunna genomföra avtalet med köparen, eller i fall som är föreskrivna enligt lag. Säljaren får endast samla in köparens personnummer om det finns sakliga skäl för säker identifiering och om insamlingen är nödvändig.

Köparen ska enkelt kunna kontakta säljaren, till exempel per telefon eller e-post, om han eller hon har frågor om säljarens användning av personuppgifter eller om han eller hon önskar att säljaren tar bort eller ändrar personuppgifterna.

Betalning
Köpesumman kan, efter köparens val, betalas med bank- eller kreditkort (Visa och Mastercard), Vipps, betalningslösningen Klarna Faktura eller Klarna Delbetalning.

Förbehåll
Säljaren reserverar sig för skrivfel och eventuella prisändringar. Vi förbehåller oss också rätten att ändra villkoren på denna webbplats. Bilder som används på våra sidor är illustrativa och kan avvika från produktens faktiska utseende.